آیا هزینه های درمان در کشور زیاد است؟

به اعتقاد بعضی ، هزینه های درمان در کشور ما بالاست و مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند ! و البته کسانی که چنین فکر می کنند ، معمولا جامعه پزشکی را مقصر می دانند .   

نمی دانم این افراد بر اساس کدام معیار و مقایسه و بر اساس کدام سنجش و آمار و استدلال به این نتیجه رسیده اند . احتمالا اینها نمی دانند که ایران بالاترین مصرف سرانه دارو را در دنیا دارد که طبعا بالاترین سرانه مراجعات درمانی را هم بایستی داشته باشد و قطعا بالاترین سرانه بیماری و یا احساس و فکر بیماری را هم به تبع آن .


بطور قطع اگر هزینه های درمان در ایران بالا بود تا به این حد مراجعات درمانی و مصرف دارو رایج نبود . عدم رعایت بهداشت ، تغذیه نادرست ، عدم تحرک و ورزش کم مهمترین دلایل بروز اغلب بیماریهای عارض شده هستند که هر سه عامل ذکر شده در کنترل و بدست خود فرد است . حال اگر شخصی بدلیل رعایت نکردن عوامل پیشگیری کننده از بیماری ، دچار عارضه ای گردید براستی چه کسی بایستی تاوان اقتصادی این قدر سلامت نشناسی را پرداخت کند ، دولت ، پزشک یا خود فرد .

همانطور که جریمه عدم رعایت قوانین رانندگی ، قوانین حقوقی ساخت و ساز و بطور کلی عدم رعایت قانون را خود شخص خاطی پرداخت می کند پس چگونه است که در مورد بیماریها ( البته بیماریهای که در اثر عدم رعایت اصول پیشگیری و بهداشتی عارض شده اند ) انتظار چیز دیگر یست .

انتظار عمومی بر این است که بایستی درمان فراگیر ، کامل و ارزان باشد . بدون شک دو مورد اول یعنی فراگیر و کامل بودن انتظاری کاملا بجا خلق است اشتباه بزرگی است که مانع گسترش فرهنگ بهداشت و پیشگیری خواهد و وظیفه دولت و جامعه پزشکی است و لیکن در مورد ارزان بودن آن براستی حق با کیست ؟
عکس
در یک مقایسه ساده تعرفه های درمانی در بین همین کشورهای مثل خودمان یعنی کشورهای در حال توسعه و متوسط در آمد مردم این کشورها به راحتی می توان دریافت که تعرفه های پزشکی در ایران خیلی پایین است ؛ دیگر چه برسد به کشورهای توسعه یافته غربی .
بطور مثال هزینه درمان بواسیر با لیزر بیشتر از درمان با جراحی نمی باشد و این را میتوان در صورتحسابهای بیمارستانی بخوبی مشاهده کرد که آیتم های متعدد دارد و هزینه ایتم ها ترکیبی از بیمه و ازاد میباشد و در نهایت علیرغم مبلغ قابل توجهی که بیمه ها به بیمارستان می پردازند خود بیمار هم مبالغ زیادی جهت ما به تفاوت بیمه و آزاد میپردازد. بنابراین انتخاب نوع درمان در میزان هزینه آن تاثیر مستقیم دارد.
منبع: هزینه درمان بواسیر با لیزر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.