تاثیر بالون معده در درمان چاقی

بالون معده یکی از روشهای جراحی برای درمان چاق‍ی است. در این روش یک کیسهٔ سیلیکونی و نرم (بالون معده)، از راه دهان وارد معده شده و با تزریق نرمال سالین یا هوا به داخل آن متسع می‌گردد.   بالون در واقع حجمی از معده را اشغال نموده و مانع پرخوری فرد و در نتیجه کاهش وزن وی می‌شود. بعد از ۶ ماه که فرد به رژیم غذایی مناسب خود عادت کرد، بالون به روش آندوسکوپی خارج می‌گردد.

[تصویر:  he1261.jpg]
چرا چاقی خطرناک است؟
در افراد چاق چند نوع سرطان شایعتر است؛ از جمله سرطان روده بزرگ یا کولون، سرطان پستان و سرطان رحم در زنان چاق و سرطان پروستات در مردان چاق نسبت به افراد عادی بیشتر دیده می‌شود، همچنین بیماریهای کبدی در این بیماران بیشتر دیده می‌شود. باید گفت ۷۰ درصد از افرادی که چاق هستند از کبد چرب رنج می‌برند که مثل بمب قابل انفجاری در بدن یک فرد چاق است و به دلیل اینکه این بیماری بدون علامت است بسیار خطرناک است و این خطر وجود دارد که سه درصد از این افراد در آینده دچار سیروز کبد شوند.

بالون معده برای چه کسانی پیشنهاد می شود؟
بالون معده به کسانی پیشنهاد می شود که می خواهند برای کاهش خطر، قبل از انجام یک جراحی، وزن کم کنند، اما به عنوان یک گزینه برای کنترل اضافه وزن بدون جراحی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است کاهش وزن به کمک بالون معده کمتر و آهسته تر از روش های جراحی باشد اما اگر وزن تان با شرایط مورد نیاز جراحی هم خوانی ندارد، بالون معده یک روش مفید است. در صورتی که شاخص BMI برای شما بین ۲۷ تا ۳۵ است، بالون معده می تواند یک گزینه ی مناسب باشد.
مزایای بالون معده:
یکی از مزایای بزرگ بالون معده، جلو گیری از جراحی و خطرات احتمالی آن است. چون فقط ۱۵ دقیقه طول می کشد، تنها به یک داروی آرام‌بخش ضعیف نیاز دارید و همان روز هم مرخص می شوید. این موارد بیانگر این حقیقت است که بالون معده از بسیاری جهات ارزان‌تر از حراجی خواهد بود. اما بالون معده موقتی است و در واقع یک پشتیبان خوب برای مواقعی است که تصمیم می گیرید وزن کم کنید و فعال‌تر شوید.
بیمارانی که عمل بالون معده را انجام می دهند، می توانند ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن شان را کم  کنند. هر چند مقدار کاهش وزن برای هر کس با توجه به شرایطش متفاوت است.


خطرات بالون معده:
اغلب افراد با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد، اما باید در مورد خطرات این کار هم بدانید. ممکن است حین عملیات گذاشتن یا برداشتن بالون، آسیب‌هایی نظیر خون ریزی یا سوراخ ایجاد شود. ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ در چند روز اولِ جای گذاری بالون، رایج است و معمولا در دراز مدت برطرف می شود. شاید در ناحیه ی شکم احساس سنگینی یا درد داشته باشید یا کمرتان درد کند. ممکن است رفلاکس دستگاه گوارش (وقتی اسید معده به بیرون نشت می کند) یا سوء هاضمه هم داشته باشید. هر چند به ندرت اتفاق می‌افتد، اما ممکن است بالون معده دچار نشتی یا کاهش باد شود.
یک لیست کامل از خطرات احتمالی به وسیله ی مشاوری که قرار است عمل را انجام دهد، به شما ارائه خواهد شد.
منبع: بالون معده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.